Square yellow

Onze visie

kernwaarden
Selfie

Autonomie

Sint-Jan Berchmansinstituut vzw bestaat uit kleuterscholen, lagere scholen, basisscholen, secundaire scholen, een basis- en een secundaire school voor buitengewoon onderwijs. Onder de roepnaam Sjabi+ biedt deze vzw een breed aanbod aan kwalitatief onderwijs in Klein-Brabant. Elke school is ingebed in de lokale gemeenschap, met steun van lokale raden en vrijwilligers. Vanuit de vrijheid van onderwijs en de autonomie van de aparte scholen, maar gesterkt door verbondenheid, creëert Sjabi+ een omgeving waarin alle leerlingen volop tot ontwikkeling kunnen komen. Naargelang de plaatselijke context en de doelgroep vertaalt elke school de visie in een eigen pedagogisch project. 

leerlingen

Christelijke inspiratie

"Doe de gewone dingen op een buitengewone manier", zei Sint-Jan Berchmans, de patroonheilige van de studerende jeugd. Hij is een voorbeeld van bezieling, inzet en dienstbaarheid, waarden die wij ook in onze vzw willen uitdragen. Vanuit deze christelijke inspiratie engageert Sjabi+ zich voor het realiseren van genereuze, zorgzame en katholieke dialoogscholen waar onderwijs zich niet beperkt tot wat nuttig is, maar kinderen ook de kans geeft uit te groeien tot volwaardige en goede mensen die zich inzetten voor elkaar en de samenleving van morgen. Traditie en vernieuwing gaan hand in hand en worden kritisch tegen elkaar afgewogen. 

samenwerken

Participatie

Ons opvoedingsproject is een uitnodiging tot betrokkenheid van alle partijen. Onze projecten kunnen enkel slagen als alle partijen – leerlingen, ouders, leerkrachten, opvoeders, vrijwilligers, de lokale gemeenschap, leidinggevenden en bestuurders – zich erachter scharen. We streven dan ook naar een open en toegankelijke communicatie tussen alle partners. 

Lassen

Kwalitatief

Onze vzw wil een krachtige leeromgeving zijn, waarbinnen deskundig personeel in de best mogelijke omstandigheden kwaliteitsvol onderwijs aan onze leerlingen biedt. Een sterk personeelsbeleid, vorming van professionele teams en specifieke aandacht voor startende leerkrachten zetten wij daarbij centraal.

Via innovatie willen we inspelen op de noden van een veranderende maatschappij. We mikken daarbij op duurzaamheid en toekomstgericht onderwijs, met oog voor diversiteit. Zo komen we tegemoet aan de doelstellingen van het onderwijs van de 21ste eeuw. 

We stellen hoge verwachtingen met duidelijke en haalbare doelen. We nemen daarbij de tijd voor reflectie en sturen bij waar nodig.

zorg

Zorgzaam

Welbevinden is een belangrijke voorwaarde om te kunnen leren. Daarom moeten onze scholen een veilige, warme en open omgeving zijn, met aandacht voor ieders eigenheid, mening, talenten en kwetsbaarheden. Met goede afspraken en ieders inzet kunnen we dit waarmaken. 

Vanuit een houding van wederzijds vertrouwen, hartelijkheid en hoffelijkheid dragen we zorg voor elkaar, zodat personeel en leerlingen zich thuis en betrokken voelen.

Schrijven

Groeigericht

Vanuit het vertrouwen dat ieder mens heel wat goeds in zich herbergt, geven we maximale ontwikkelkansen

Sjabi+ is een plek waar levenslang groeien centraal staat. Leerlingen zo ver mogelijk brengen in hun totale ontwikkeling is ons opzet. We bevorderen zelfstandigheid, creatief en kritisch denken, reflectie, veerkracht en weerbaarheid. Het is een proces van vallen en opstaan waarbij we leren over onszelf en de ander en hoe om te gaan met gevoelens, kwetsbaarheid en onvolmaaktheid.

Spreekbeurt

Bevlogen

We willen ieder kind stimuleren en goesting doen krijgen om te leren, te kennen en te kunnen. We moedigen hen aan om het beste uit zichzelf te halen en hun talenten te ontwikkelen. 

Ons personeel heeft passie voor leerinhouden, voor leren en voor de ontwikkeling van elke leerling en van zichzelf

2 meisjes

Respectvol

We willen ieder kind stimuleren en goesting doen krijgen om te leren, te kennen en te kunnen. We moedigen hen aan om het beste uit zichzelf te halen en hun talenten te ontwikkelen. 

Ons personeel heeft passie voor leerinhouden, voor leren en voor de ontwikkeling van elke leerling en van zichzelf